Thursday, April 30, 2015

KLIA to have its own shopping mall

Artist's impression of the Mitsui Outlet Park KLIA.
KUALA LUMPUR: Travellers at the Kuala Lumpur International Airport (KLIA) will have their very own shopping mall to spend time at, in between catching flights to destinations. The Mitsui Outlet Park KLIA Sepang will open on May 30 and is sited very near the KLIA and directly accessible from the highway.

It will feature an exciting array of offerings, ranging from luxury and branded products, fashion apparels and accessories, perfumes and cosmetics, chocolates and confectionery, kids and sports wear, to household items and luggage.

It will also offer a scrumptious choice of gastronomic delights and spanning 24,000 square metres of space under the first phase of its development.

The Mitsui Outlet Park KLIA Sepang is the result of a joint venture (JV) between Mitsui Fudosan Co. Ltd and Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

The outlet will be managed by the JV company, MFMA Development Sdn Bhd (MFMA). In a statement today, MFMA said the facility will gradually be completed to about 130 stores by late July.

"There are plans to expand the facility in 2018, as well as 2021, to become the largest outlet mall in Southeast Asia with about 250 stores and floor space of about 44,000 square metres," it added.

The Mitsui Outlet Park KLIA Sepang will provide a flight information display system to enable travellers to keep tabs on their flights without leaving the premises, as well as flight SITA check-in KIOSK services and a free baggage storage service.

Mitsui Fudosan is a reputable Japanese real estate and retail property developer, while MAHB manages most of the airports in Malaysia.

MFMA is 70 per cent owned by Mitsui Fudosan with MAHB having a 30 per cent stake.

MFMA will lease the land owned by MAHB, and be responsible for constructing the buildings, and leasing it to tenants.
 
Source: Bernama | 29 April 2015

Friday, April 24, 2015

YOU Wings dan Flymojo diminta pertimbang penerbangan ke Kota Bharu

SYARIKAT penerbangan YOU Wings yang beribu pejabat di bandar raya Ipoh, Perak dan juga Flymojo yang akan beroperasi dari hab utamanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai Johor Bahru pada awal tahun depan diminta mempertimbangan perkhidmatan penerbangan ke Kota Bharu, Kelantan. 

YOU Wings misalnya boleh menawarkan perkhidmatan penerbangan terus dari Medan, Indonesia ke Kota Bharu, Kelantan, Malaysia dengan kekerapan tiga kali seminggu. Penerbangan pada setiap hari Ahad, Selasa, dan Jumaat merupakan jadual penerbangan yang paling sesuai. 

Syarikat penerbangan Flymojo pula boleh menjadikan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) sebagai hab antarabangsa untuk penerbangan ke Thailand dan Indochina yang masih belum dirintis oleh mana-mana syarikat penerbangan sedangkan terdapat permintaan yang tinggi bagi laluan Kota Bharu - Bangkok dan Kota Bharu - Bandar Raya Ho Chi Minh (HCMC). 

Setakat ini, terdapat empat buah syarikat penerbangan yang beroperasi di LTSIP, iaitu Penerbangan Malaysia (MAS), AirAsia, Firefly, dan Malindo Airways (Malindo Air) yang menawarkan perkhidmatan ke Kuala Lumpur (MAS, AirAsia, dan Malindo Air), Subang Kuala Lumpur (Firefly dan Malindo Air), Pulau Pinang (Firefly dan Malindo Air), Johor Bahru (Firefly), Melaka (Malindo Air), Ipoh (Malindo Air), Kota Kinabalu (AirAsia), dan Kuching (AirAsia).

Thursday, April 23, 2015

KERAJAAN PUSAT DIGESA PANJANGKAN LANDASAN LTSIP KEPADA 3,500 M

Landasan LTSIP wajar dipanjangkan daripada 2,400 m kepada 3,500 m untuk menyokong potensi lapangan terbang ini untuk menjadi hab penerbangan serantau dan juga untuk mengendalikan penerbangan haji.  
KERAJAAN Pusat digesa supaya dapat memberikan peruntukan yang secukupnya di bawah Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) bukan sahaja untuk projek pembesaran bangunan terminal sedia ada bagi Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) tetapi juga menyediakan peruntukan khusus untuk memanjangkan landasan lapangan terbang ini. 

Panjang landasan LTSIP pada ketika ini adalah 2,400 meter (m), iaitu landasan lapangan terbang terpendek di Pantai Timur, Semenanjung Malaysia berbanding landasan Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu (3,480 m) dan Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah Kuantan (2,804 m) yang jauh lebih panjang. 

Dengan mengambil kira keperluan pada masa hadapan dan menyokong potensi LTSIP untuk menjadi hab penerbangan antarabangsa serantau, serta kemungkinan untuk mengadakan penerbangan haji secara terus dari Kota Bharu ke Jeddah atau Madinah, landasan LTSIP wajar dipanjangkan daripada 2,400 m kepada 3,500 m

Landasan dengan kepanjangan 3,500 m mampu untuk mengendalikan pesawat berbadan lebar seperti B747-400, B777-200, A330-300, A350, dan juga B787 Dreamliner tanpa had muatan. 

Cadangan ini diharap mendapat pertimbangan sewajarnya oleh Kerajaan Pusat lebih-lebih lagi rakyat Kelantan sudah menunggu terlalu lama untuk memiliki sebuah lapangan terbang antarabangsa, selain mengharapkan penerbangan haji diadakan secara terus dari Kota Bharu ke Tanah Suci tanpa perlu lagi transit melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).  

Setakat ini, terdapat tujuh buah lapangan terbang di Malaysia yang mengadakan penerbangan haji secara terus ke Jeddah atau Madinah, iaitu KLIA, Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA), Lapangan Terbang Antarabangsa Senai Johor Bahru (LTAS), Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA), Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KIA), Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu (LTSM), dan Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Alor Setar (LTSAH). 

Projek pemanjangan landasan ini dianggarkan melibatkan kos sekitar RM120 juta sehingga RM150 juta sahaja.

KEMPEN: Silalah "like" (menjadi ahli) bagi laman kempen ini sebagai tanda sokongan anda ke atas cadangan memanjangkan landasan daripada 2,400 m kepada 3,500 m:-www.facebook.com/landasan3500m

NAIK TARAF LTSIP | DATO' SRI MUSTAPA MOHAMED | JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN | KERAJAAN PUSAT | DATO' SRI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK | KEMENTERIAN PENGANGKUTAN MALAYSIA | JABATAN PENERBANGAN AWAM MALAYSIA (DCA) | MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

Naik taraf LTSIP: Bangunan terminal dibesarkan untuk menampung 4.0 juta penumpang setahun

Kompleks bangunan terminal Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu yang akan dibesarkan untuk menampung pertambahan penumpang lapangan terbang tersibuk di Pantai Timur ini. 
MALAYSIA Airports Holdings Berhad (Malaysia Airports/MAHB) merancang untuk menaik taraf kompleks bangunan terminal Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) di bawah Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11: 2016 - 2020).

Mengikut perancangan Malaysia Airports, bangunan terminal sedia ada yang berkeluasan 12,000 meter persegi dengan kapasiti 1.5 juta penumpang setahun akan dibesarkan untuk menampung sehingga 4.0 juta penumpang setahun. 

Untuk rekod pada tahun 2014, LTSIP mengendalikan 1.8 juta penumpang, manakala pada tahun ini (2015) dijangka 2.0 juta penumpang menggunakan lapangan terbang tersibuk di Pantai Timur ini.
   
Untuk menampang 4.0 juta penumpang setahun, bangunan terminal sedia ada dijangka akan dibesarkan kepada sekurang-kurangnya 25,000 meter persegi atau mungkin juga 30,000 meter persegi. 

Dalam pada itu, Malaysia Airports juga merancang untuk membina kompleks parkir kereta bertingkat di lapangan terbang ini berdekatan bangunan terminal sedia ada. Projek naik taraf dan pembesaran lapangan terbang ini dijangka bermula pada tahun 2016 dan dijangka siap dalam tempoh tiga tahun. 

Apabila siap kelak, kompleks bangunan terminal LTSIP bukan sahaja akan menjadi kompleks bangunan terminal terbesar di Pantai Timur, Semenanjung Malaysia tetapi juga antara 10 yang terbesar di Malaysia daripada 40 buah lapangan terbang dan padang terbang komersial di negara ini.

Antara penambahbaikan yang lain yang telah dikenal pasti oleh Malaysia Airports adalah kemudahan balai perlepasan dan ketibaan yang berasingan untuk penerbangan domestik dan antarabangsa.

Wednesday, April 22, 2015

Projek naik taraf landasan Lapangan Terbang Lahad Datu bakal rancakkan sosioekonomi penduduk

LAHAD DATU: Projek menaik taraf dan memanjangkan landasan Lapangan Terbang Lahad Datu di sini dijangka dapat meningkatkan sosioekonomi masyarakat setempat dengan penambahan jumlah kedatangan pelancong ke daerah ini.

Anggota Parlimen Silam Datuk Nasrun Mansur berkata apabila siap kelak, lapangan terbang itu mampu membolehkan pesawat berkeupayaan tinggi membawa lebih ramai penumpang mendarat.

"Bila pesawat besar mendarat, ramai pelancong akan ke sini melawat kampung nelayan atas air serta beberapa pulau yang ada di Lahad Datu. Ia dapat tingkatkan ekonomi masyarakat setempat," katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas Mesyuarat Agung Tahunan Ke-11 Persatuan Nelayan Lahad Datu, di sini baru-baru ini.

Katanya, buat masa ini hanya pesawat ringan yang dikendalikan MASWings beroperasi lima kali sehari membawa 70 penumpang bagi setiap penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu ke Lahad Datu.

Projek menaik taraf landasan berkenaan diumumkan Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Aziz Kaprawi pada November lepas ketika melakukan lawatan kerja di lapangan terbang berkenaan.

Projek naik taraf landasan dari 1.3km kepada 1.8km itu akan dilaksanakan di kawasan tanah rizab lapangan terbang seluas 153.7 hektar.

Menurut Nasrun, sebanyak RM50 juta diperuntukan di bawah Bajet 2015 bagi projek berkenaan yang kini sedang dalam proses pengurusan dan rundingan antara Kementerian Pertahanan dan Kementerian Pengangkutan.

Katanya, projek berkenaan juga dijangka memberi manfaat kepada penduduk setempat menikmati kadar tambang murah dan memendekkan masa perjalanan dari satu tempat ke tempat yang lain.

Sumber: BERNAMA | 22 April 2015

YOU Wings perkenal laluan Alor Setar - Medan mulai 27 Ogos

ALOR SETAR: Syarikat penerbangan YOU Wings AOR Sdn Bhd hari ini memperkenalkan penerbangan dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim di sini ke Medan, Indonesia mulai 27 Ogos ini.

Pengerusi Eksekutifnya Datuk Tunku Johanez Tunku Annuar berkata penerbangan dua kali seminggu dari Alor Setar ke Medan itu akan menggunakan pesawat Boeing 737-500W dan Boeing 737-400.

"Penerbangan dua kali seminggu pada setiap Khamis dan Ahad itu menawarkan tambang dua hala bermula dari RM504, selain menyediakan perkhidmatan penuh termasuk perkhidmatan percuma bagasi.

"Pesawat Boeing 737-500W mampu memuatkan seramai 120 penumpang manakala Boeing 737-400, seramai 168 penumpang," katanya selepas menyaksikan pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) antara YOU Wings Sdn Bhd dan Bumi Aviation Sdn Bhd di sini hari ini.

Beliau berkata buat permulaan, syarikat penerbangan itu menyasarkan menjual 80 peratus daripada jualan tiket bagi laluan Alor Setar-Medan, bergantung kepada kapasiti penumpang pesawat yang digunakan.

Katanya pemilihan penerbangan ke Medan itu adalah berdasarkan lokasinya yang berdekatan dengan Kedah selain ia merupakan antara destinasi popular dalam kalangan pelancong.

"Penerbangan hanya mengambil masa selama 55 minit. Tempahan tiket akan mula dibuka pada 15 Mei ini dan dijangka mampu menarik pelancong bukan sahaja dari Kedah tetapi juga Perlis dan selatan Thailand," katanya.

Tunku Johanez berkata penumpang juga boleh mengunjungi Jakarta menggunakan penerbangan tersebut dengan transit di Medan sebelum penerbangan diteruskan ke ibu negara Indonesia itu.

Beliau juga berkata perkhidmatan penerbangan akan diperluaskan dari Alor Setar ke Acheh, Surabaya, Jogjakarta, Thailand dan China dalam masa terdekat.

Sumber: BERNAMA | 21 April 2015

Wednesday, April 15, 2015

Qatar Airways syarikat penerbangan paling boleh dipercayai di dunia, MAS tangga ke-16

LONDON: Syarikat Penerbangan Qatar atau Qatar Airways telah dinamakan syarikat penerbangan paling boleh dipercayai di dunia kerana ketepatan masanya dan juga rangkaian pesawatnya yang moden.

Qatar Airways juga turut menjadi pilihan kerana caj tambahannya yang minimal berbanding syarikat penerbangan yang lain.

Penilaian tersebut yang dilakukan oleh laman web pengembaraan, WanderBat, menilai kebolehpercayaan syarikat-syarikat penerbangan besar dan popular dunia dalam mengurus jadual penerbangan, rekod penerbangan dan juga kos operasi bagasi.

Qatar Airways menerima markah sempurna, 100 mata diikuti oleh Emirates yang memperolehi 97 mata manakala di tempat ketiga ialah China Eastern yang mendapat 97 mata juga.

Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS), di sebalik segala macam masalah dalaman yang dihadapinya ditambah dengan dua malapetaka yang melanda pesawatnya - mengorbankan lebih 500 penumpang dalam tempoh setahun - masih berupaya mendapat tempat ke-16 dengan catatan 85 mata mengatasi syarikat-syarikat ternama yang lain seperti Southwest Airlines (17), Qantas (18), Aeroflot (19), China Airlines (20), Philippine Airlines (21) dan Air Berlin (22).

Pesaing terdekat MAS, Singapore Airlines menduduki tempat keempat dengan catatan 96 mata, manakala China Southern Airlines di tempat kelima dengan 93 mata dan yang paling memeranjatkan ialah syarikat penerbangan dari benua Afrika, Ethiopian Airlines menduduki tangga keenam dengan 92 mata.

Ia malah berada di atas syarikat yang lebih popular dan ternama seperti British Airways yang berada di ranking kelapan dengan kutipan 91 mata.

Penilaian ini menunjukkan syarikat-syarikat penerbangan dari negara Asia, Asia Barat dan Afrika telah jauh mengatasi syarikat penerbangan dari Eropah dan Amerika Syarikat dari segi perkhidmatan dan kebolehpercayaan.

Sebaliknya, hanya sebuah syarikat penerbangan Amerika yang tersenarai dalam penilaian kebolehpercayaan ini iaitu Southwest Airlines dan itu pun hanya menduduki tangga ke-17.

Di dalam penilaiannya, WanderBat, turut melihat dari sudut beberapa aspek dan faktor yang berlainan dalam usahanya untuk membentuk satu rating yang bijak dan hanya menilai syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa yang dianggap terbaik sahaja.

Antara lain ia melihat dari sudut pencapaian mengikut ketepatan masa berlepas dan mendarat, kos caj bagasi (berapa banyak bagasi yang dibenarkan daftar masuk tanpa caj tambahan malah kos ke atas caj bagasi tambahan.

Ia juga menilai usia pesawat dan sejauh manakah sesebuah syarikat penerbangan itu menambah baik rangkaian pesawat mereka.

Jika sesebuah syarikat penerbangan itu terikat dengan mata yang sama, maka penilaian seterusnya akan dilakukan ke atas syarikat manakah yang bertolak mengikut jadual yang ditetapkan.

BERIKUT ADALAH SENARAI PENUH 22 BUAH SYARIKAT PENERBANGAN ANTARABANGSA PALING BOLEH DIPERCAYAI DI DUNIA:
  1. Qatar Airways - 100 Mata
  2. Emirates - 97
  3. China Eastern - 97
  4. Singapore Airlines - 96
  5. China Southern Airlines - 93
  6. Ethiopian Airlines - 92
  7. Air China - 92
  8. British Airways - 91
  9. Saudia - 90
  10. Cathay Pacific - 90
  11. Lan - 88
  12. Tam Airlines - 88
  13. Japan Airlines - 87
  14. Egyptair - 87
  15. Eithad Airways - 86
  16. Malaysia Airlines - 85
  17. Southwest Airlines - 84
  18. Qantas - 87
  19. Aeroflot - 80
  20. China Airlines - 80
  21. Philippine Airlines - 80
  22. Air Berlin - 79
Sumber: mStar Online | 15 April 2015

Lapangan Terbang Kota Bharu kendali 1.8 juta penumpang pada tahun 2014

Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu. 
LAPANGAN Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) atau dikenali juga sebagai Lapangan Terbang Kota Bharu mengendalikan sejumlah 1,800,836 orang penumpang pada tahun lalu sekali gus mengukuhkan kedudukannya sebagai lapangan terbang tersibuk di Pantai Timur. 

Ia merupakan peningkatan sebanyak 215,598 orang penumpang atau 13.60 peratus berbanding pada tahun sebelumnya. 

Antara yang menyumbang kepada peningkatan ketara ini adalah perkhidmatan penerbangan terus dari Kota Bharu ke Kota Kinabalu, Kuching, dan Melaka yang masing-masing mula diperkenalkan pada November 2013, Mac 2014, dan November 2014. 

Pada tahun ini pula, LTSIP dijangka mengendalikan kira-kira dua juta penumpang berbanding kapasiti bangunan terminal sedia ada yang hanya mampu menampung 1.5 juta penumpang setahun. 

Oleh itu, pihak Kerajaan Pusat diminta memperbesarkan bangunan terminal sedia ada, memanjangkan landasan dari 2,400 meter kepada 3,500 meter serta menaik taraf lapangan terbang ini kepada sebuah lapangan terbang antarabangsa. 

Firefly ups frequencies on Penang - Kota Bharu route

KUALA LUMPUR: Firefly will increase the flight frequencies on its Penang - Kota Bharu route from May 1 to October 24 this year, to meet demand.

The additional frequencies will be offered twice daily, with the total number of weekly flights increased from seven to 14 and weekly seats from 1,008 to 2,448.

In a statement today, Firefly said this move was in line with Tourism Malaysia's initiative to promote domestic tourism.

"There are many educational and cultural-based attractions in Kota Bharu that parents and their young children can do together over the weekend or during school holidays. Penang is also a great family destination with plenty of family-oriented activities," Firefly chief executive officer Ignatius Ong said.

Firefly continues to offer promotional all-inclusive one-way fares on all its domestic routes.

Tickets are available for sale through Firefly's website, Firefly's ticketing offices and all travel agents.

For more information on products and services, visit www.fireflyz.com.my or call +6(03)78454543. 

Source: BERNAMA | 15 April 2015

Firefly tingkat kekerapan penerbangan laluan Pulau Pinang - Kota Bharu

KUALA LUMPUR: Firefly akan meningkatkan kekerapan penerbangan bagi laluan Pulau Pinang - Kota Bharu kepada dua kali sehari mulai 1 Mei hingga 24 Okt ini bagi memenuhi permintaan.

Penerbangan tambahan berkenaan akan menyaksikan jumlah penerbangan mingguan meningkat daripada tujuh kepada 14 manakala tempat duduk mingguan daripada 1,008 berbanding 2,448.

Dalam satu kenyataan Rabu, Ketua Pegawai Eksekutif Firefly Ignatius Ong berkata langkah berkenaan diambil seiring dengan inisiatif Tourism Malaysia untuk mempromosikan pelancongan domestik.

Maklumat lanjut mengenai produk dan perkhidmatan boleh didapati dengan melayari www.fireflyz.com.my atau menghubungi +6(03)78454543.

Sumber: BERNAMA | 15 April 2015

Monday, April 13, 2015

Firefly tambah kekerapan penerbangan laluan Kota Bharu - Pulau Pinang kepada dua kali sehari

SYARIKAT penerbangan Firefly menambah kekerapan penerbangan bagi laluan Kota Bharu - Pulau Pinang dari sekali sehari kepada dua kali sehari berkuat kuasa mulai 1 Mei ini. 

Penerbangan FY1003 dari Kota Bharu ke Pulau Pinang dijadualkan berlepas pada jam 08:35 dan dijadualkan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) pada jam 09:30, manakala penerbangan FY1004 dari Pulau Pinang ke Kota Bharu dijadualkan berlepas pada jam 17:10 dan dijadualkan tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) pada jam 18:05. 

Tiket-tiket penerbangan sudah boleh ditempah mulai hari ini melalui laman sesawang rasmi Firefly (www.fireflyz.com.my) dan juga semua kaunter jualan tiket Firefly yang sah. 

Sunday, April 12, 2015

Penduduk Bandar Maharani Bandar Diraja boleh ambil penerbangan terus ke Kota Bharu dari Melaka

CANTIK: Masjid Jamek Sultan Ibrahim merupakan antara mercu tanda dan tempat menarik utama di Bandar Maharani Bandar Diraja, Muar, Johor. Foto ihsan: The Star Online
BANDAR Maharani Bandar Diraja (Bandar Maharani) merupakan bandar keempat terbesar di negeri Johor Darul Ta'zim selepas (bandar raya) Johor Bahru, Batu Pahat, dan Kluang dengan jumlah penduduk kira-kira 250,000 (bancian pada tahun 2010). 

Bandar diraja ini merupakan ibu daerah Muar dan dihubungkan dengan jaringan lebuh raya yang cekap terutamanya Lebuh Raya Utara - Selatan (melalui Plaza Tol Tangkak atau Plaza Tol Pagoh) dan Lebuh Raya Alor Gajah - Melaka Tengah - Jasin (Lebuh AMJ). 

Penduduk Bandar Maharani  yang ingin ke Kota Bharu, Kelantan bolehlah mengambil penerbangan terus dari Lapangan Terbang Melaka (LTM) yang terletak kira-kira 50 kilometer dari bandar diraja ini melalui Lebuh AMJ yang menjadi lebuh raya utama yang menghubungkan Bandar Raya Melaka Bersejarah dengan Bandar Maharani Bandar Diraja. 

Hal ini kerana syarikat penerbangan Malindo Air menawarkan perkhidmatan penerbangan harian atau tujuh kali seminggu bagi laluan Kota Bharu - Melaka ini sekali gus memudahkan pergerakan penumpang bagi kedua-dua hala. 

Dengan adanya perkhidmatan penerbangan terus dari atau ke Melaka ini, anda tidak perlu lagi menaiki bas atau memandu sendiri yang mengambil masa lebih 10 jam untuk ke Kelantan dan sebaliknya. 

Untuk maklumat lanjut dan tempahan tiket secara dalam talian, sila layari laman sesawang www.malindoair.com

Analisis: Rayani Air dijangka tidak akan beroperasi pada tahun ini

SYARIKAT penerbangan bermasalah, Rayani Air dijangka tidak akan beroperasi pada tahun ini kerana sehingga ke hari ini syarikat penerbangan yang beribu pejabat di Shah Alam, Selangor ini masih gagal memperoleh Lesen Perkhidmatan Udara (ASL) daripada Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA). 

Pemberian lesen ASL bukanlah semudah untuk mendapat lesen perniagaan, sijil kelahiran, atau bernikah di Selatan Thailand. Hal ini kerana ia melibatkan syarat-syarat ketat oleh DCA untuk menjamin keselamatan penumpang

Dengan kata lain, Rayani Air gagal memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh DCA untuk mendapat lesen tersebut. Antara syarat-syarat untuk memperoleh lesen ASL, sila klik pautan ini:- http://www.mot.gov.my/Services/Documents/Aviation/Lesen%20Perkhidmatan%20Udara%20%28ASL%29.pdf

Dalam pada itu, Rayani Air juga masih belum memiliki atau memuktamadkan pembelian pesawat terpakai milik Penerbangan Malaysia (MAS) yang masih disimpan di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang, Shah Alam, Selangor. 

Pesawat yang dimaksudkan adalah pesawat jenis B737-400 yang kini tidak lagi digunakan oleh MAS untuk operasi komersial setelah digantikan dengan pesawat B737-800. 

Mana mungkin Rayani Air boleh beroperasi pada Januari lepas seperti yang dilaporkan media arus perdana pada hujung tahun lepas kerana sehingga kini Rayani Air masih belum memiliki pesawat dan juga tidak mendapat lesen ASL? Jun ini? Juga tidak mungkin kerana pemberian lesen ASL bukanlah semudah itu tambah-tambah lagi Rayani Air tidak memiliki sebuah pesawat lagi. 

Berdasarkan data yang diperoleh daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Umad Suhaili memiliki 51 peratus kepentingan di dalam syarikat penerbangan ini, manakala bakinya dimiliki oleh Datuk Karthiyani Govindan. Datuk Karthiyani merupakan isteri kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Rayani Air, iaitu Ravi Alagendrran. 

Bagaimana Rayani Air mendapat nama? Menurut salah seorang kakitangan Rayani Air, "Rayani" merupakan gabungan nama suami isteri, iaitu RAvi Alagendrran (CEO Rayani Air) dan Datuk KarthiYANI Govindan (pemegang saham kedua terbesar Rayani Air) dan tidak ada kaitan dengan syarikat penerbangan RyanAir yang beribu pejabat di Dublin, Republik Ireland di Eropah. 

Thursday, April 2, 2015

Laluan antarabangsa Medan - Kuala Terengganu mungkin ditamatkan - MB Terengganu

Datuk Ahmad Razif Abd Rahman
KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri tidak akan teragak-agak untuk membatalkan perkhidmatan syarikat penerbangan tempatan, YOU Wings Airlines sekiranya masalah kekurangan sambutan bagi penerbangan secara terus dari Medan ke Kuala Terengganu tidak dapat diatasi segera.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Razif Abd Rahman berkata, sehingga kini hanya penerbangan terus dari Kuala Terengganu ke Medan sahaja dilihat mendapat sambutan.

Oleh itu katanya, kerajaan negeri telah meminta YOU Wings mengatasi masalah itu dengan kadar segera agar kedua-dua pihak mendapat manfaat situasi menang-menang dalam hubungan kerjasama berkenaan.

“Kalau tidak berlaku sebegitu, maka kerajaan negeri tidak teragak-agak untuk menamatkan perkhidmatan ini, jadi tidak perlulah penerbangan terus kalau hanya ‘buang duit’ sahaja jika Kuala Terengganu - Medan sahaja penuh tapi Medan - Kuala Terengganu tidak penuh.

Kita juga sedang melihat kemungkinan tidak perlu penerbangan terus. Kita mungkin juga akan berhubung dengan beberapa negeri termasuk Melaka. Jadi kita guna konsep, dari Medan -Kuala Lumpur - Kuala Terengganu atau Medan - Melaka - Kuala Terengganu contohnya.

Kita sekarang ini nak panggil orang dari luar, bukan nak eksport orang kita ke sana. Ini sudah salah kerana kita pula yang pergi belanja sedangkan kita nak minta orang belanja dengan kita. Jadi saya melihat perkara ini sedang berlaku. Kalau tidak menguntungkan, kerajaan negeri mungkin menamatkan perkhidmatan ini,” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di Wisma Darul Iman di sini, semalam.

YOU Wings Airlines secara kerjasama dengan Sriwijaya Air mengendalikan penerbangan bagi laluan dua hala Kuala Terengganu - Medan dan Medan - Kuala Terengganu sejak hujung tahun lalu.

YOU Wings yang merupakan syarikat penerbangan domestik dan antarabangsa, pengendali pesawat Sriwijaya Air yang mana syarikat penerbangan Indonesia itu merupakan pemegang saham utama syarikat tersebut

Jelas Ahmad Razif, beliau juga sedang berbincang dengan beberapa pihak bagi mengatasi masalah itu, di samping mempergiatkan pelancongan domestik.

“Pelancongan merupakan antara fokus utama kita dan saya sendiri sudah minta agar pihak pelancongan negeri mempergiatkan usaha itu, termasuk memberi tumpuan pada pelancongan domestik yang dilihat dapat memberi pulangan yang cukup baik kepada Terengganu.

“Sekarang ini pun kita sedang rangka promosi secara agresif untuk pelancong datang ke Tasik Kenyir. Bermula Mei ini, kita akan memperhebatkan promosi kerana dijangka November ini, kita akan dapat pengiktirafan bebas cukai,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Terengganu | 2 April 2015

Wednesday, April 1, 2015

Malindo Air tambah tujuh lagi pesawat B737-800 dalam masa terdekat

Chandran (dua, kiri) bersama Ketua Pengarah Pelancongan Malaysia, Datuk Ishak Mohamed (kiri) dan Pengarah MRCB, Abdul Manaf Harun (kanan) melawat kaunter baharu Malindo Air, semalam.
SYARIKAT penerbangan hibrid, Malindo Air akan menambah tujuh pesawat Boeing 737-800 dalam masa terdekat bagi menampung pertambahan penumpangnya.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Chandran Rama Muthy berkata, pesawat baharu itu mampu menampung 162 penumpang terutamanya bagi laluan Asia Selatan seperti India, Bangladesh, Nepal dan Vietnam.

"Syarikat menyasarkan 4 juta pelancong akan menggunakan perkhidmatan penerbangan kami dalam tempoh setahun kerana peningkatan pelancong asing terutamanya dari India dan Bangladesh meningkat sehingga 1.5 juta setahun.

"Selain itu, kami juga sedang mengintai peluang untuk membuka laluan baharu ke China dan Indonesia," katanya ketika pelancaran kaunter tiket baharu Malindo Air di Nu Sentral, semalam.

Beliau berkata, pemilihan Nu Sentral sebagai kaunter tiket syarikat penerbangan itu kerana kedudukan strategik dan berdekatan dengan hab pengangkutan terbesar di Malaysia, Stesen Sentral Kuala Lumpur. 

Kaunter baharu itu dibuka bermula 10 pagi sehingga 10 malam bertempat di Lot 46, aras LG (Lower Ground).

Sumber: Sinar Harian | Bisnes | 1 April 2015

Tigerair launches flights between Singapore and Ipoh

SINGAPORE: Tigerair will launch flights between Singapore and Ipoh in Malaysia from May 29 this year.

In a news release on Tuesday (Mar 31), the budget carrier said there will be four weekly flights between the cities. Ticket sales for the flights will commence on Apr 20.

The inaugural flight will depart Singapore at 4pm on May 29, landing in Ipoh at 5.20pm. The return flight will leave Ipoh at 6pm and reach Singapore at 7.20pm. After that, return flights to Ipoh will take place on Mondays, Wednesdays, Fridays and Sundays.

The service will be operated by an Airbus 320 aircraft and can carry 1,440 passengers per week, Tigerair added.Tigerair currently flies to Kuala Lumpur, Langkawi and Penang in Malaysia.
 
Source: Channel NewsAsia | 31 March 2015