Thursday, December 29, 2016

Penstrukturan semula operasi Firefly

Angkatan pesawat Firefly di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Shah Alam, Selangor.
KUALA LUMPUR: Jenama penerbangan milik Kumpulan Malaysia Airlines, Firefly bakal melalui proses penstrukturan dalam usaha menaikkan pulangan perniagaannya berikutan saingan sengit syarikat Malindo Air yang turut beroperasi di Subang, Selangor.

Menurut laporan Pusat Penerbangan Asia Pasifik (CAPA), Firefly telah mengurangkan bilangan pesawat serta kapasiti domestik di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang pada kadar 40 peratus sebagai sebahagian daripada proses penstrukturan itu.

Jelas CAPA, syarikat penerbangan itu ketika ini beroperasi menggunakan 12 pesawat ATR 72 turboprop, berbanding 18 pesawat beberapa bulan lalu.

Selain itu, menurut pusat pe­nerbangan berkenaan, strategi agresif Malindo Air mengembangkan perniagaannya telah memberi impak kepada Firefly.

Jelasnya, sejak diperkenalkan pada tahun 2013, Malindo Air kini mengendalikan 16 pesawat ATR 72 yang kesemuanya berpusat di Subang.

“Kehadiran Malindo Air telah memberi saingan baharu terhadap kesemua penerbangan domestik yang sebelum ini eksklusif milik Firefly dari Subang,” menurut CAPA di dalam laporan penilaiannya baru-baru ini.

Jelas pusat pe­nerbangan itu la­gi, lebihan kapasiti di Subang telah mendorong Kumpulan Malaysia Airlines menstruktur semula Firefly melalui penjadualan semula pe­nerbangan syarikat itu de­ngan harapan dapat meningkatkan pulangan serta muatan penumpang.

“Langkah mengintegrasikan penerbangan Malaysia Airlines dan Firefly sedang diusahakan dari segi perkongsian kod penerbangan, penyatuan penerbangan serta penjenamaan semula.

“Firefly masih dilihat sebagai komponen penting di dalam Kumpulan Malaysia Airlines yang juga sedang mengalami proses pemulihan sejak dua tahun lalu. Kami melihat operasi perkhidmatan penerbangan yang kecil (Firefly) masih diperlukan untuk menjana pulang­an dalam persekitaran pasaran yang sengit,” jelas CAPA.

Menurut laporan sebelum ini, Pe­ngarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Aviation Group (MAG) dan Malaysia Airlines Bhd. (MAB), Peter Bellew berkata, perkhid­matan penerbangan Firefly akan lebih dirapatkan lagi de­ngan Malaysia Airlines termasuk perkongsian program kesetiaan, pertukaran tiket penerbangan serta kadar tambang.

Syarikat penerbangan itu juga dilaporkan mempunyai lebih 30 pesawat jenis ATR yang digunakan oleh Firefly dan MASwings.

Sumber: Utusan Malaysia | Korporat | 28 Disember 2016 | Terbitan 29 Disember 2016

Sunday, December 18, 2016

Projek naik taraf dan pembesaran LTSIP bermula Julai 2017

Kesibukan ruang parkir pesawat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), Kota Bharu, Kelantan. Foto ihsan: Muhd Aizat bin Mohd Zain
KUALA LUMPUR: Projek naik taraf dan pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), Kota Bharu, Kelantan akan bermula pada Julai 2017 dan dijangka siap dalam tempoh 36 bulan, iaitu pada Julai 2020. 

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab. Aziz Kaprawi, projek naik taraf dan pembesaran ini melibatkan pembesaran bangunan terminal penumpang, menambah petak parkir pesawat, pembesaran apron, kompleks tempat letak kereta bertingkat, dan kemudahan-kemudahan lain yang berkaitan. 

Pembesaran bangunan terminal penumpang merupakan skop utama projek yang melibatkan pembesaran bangunan terminal penumpang untuk menampung sehingga empat juta penumpang setahun berbanding kapasiti 1.5 juta penumpang setahun yang mampu ditampung oleh bangunan terminal penumpang sedia ada. 

Bangunan terminal baharu LTSIP dijangka lebih kecil sedikit saiznya berbanding bangunan terminal penumpang Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KIA) di bandar raya Kuching, Sarawak yang mampu menampung sehingga lima juta penumpang setahun. 

Pada ketika ini, Kementerian Pengangkutan (MOT) dalam proses memuktamadkan konsep reka bentuk dan penyediaan dokumen tender, manakala tender kerja dijangka akan dipelawa pada pertengahan bulan Januari 2017. 

Jumlah peruntukan yang telah diluluskan Kerajaan Persekutuan untuk membiayai projek ini adalah sebanyak RM450 juta. 

Sumber: Kota Bharu Airport | www.kotabharuairport.blogspot.com

LTSIP: Rakyat Kelantan tuntut penjelasan Dato' Pa tentang status lapangan terbang antarabangsa

Dato' Sri Mustapa Mohamed, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri merangkap Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan.
PADA 13 Disember 2016 (Selasa), rakyat Kelantan dikejutkan dengan jawapan daripada Datuk Ab. Aziz Kaprawi, Timbalan Menteri Pengangkutan di Dewan Negara bahawa Kerajaan Persekutuan tidak bercadang untuk menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), Kota Bharu, Kelantan kepada sebuah lapangan terbang antarabangsa. 

Jawapan yang diberikan Timbalan Menteri Pengangkutan tersebut ternyata bercanggah dengan kenyataan Dato' Sri Mustapa Mohamed, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri merangkap Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan pada 9 Oktober lepas yang mengatakan bahawa LTSIP akan dinaik taraf kepada sebuah lapangan terbang antarabangsa. 

Kronologi 

13 Dis. 2016 - Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab. Aziz Kapri memberi jawapan di Dewan Negara bahawa Kerajaan Persekutuan tidak bercadang untuk menaik taraf LTSIP kepada sebuah lapangan terbang antarabangsa. Beliau menambah bahawa RM450 juta telah diluluskan Kerajaan Persekutuan untuk projek pembesaran dan naik taraf LTSIP yang dijangka dapat dimulakan pada Julai 2017. 

09 Okt. 2016 - Laporan Bernama dengan tajuk "RM2.7 bilion bina infrastruktur Kelantan" melaporkan bahawa sejumlah RM430 juta diperuntukan oleh Kerajaan Persekutuan untuk projek pembesaran dan naik taraf LTSIP yang akan dinaik taraf kepada lapangan terbang antarabangsa. Laporan berita ini diterbitkan berasaskan sidang media yang diadakan Dato' Sri Mustapa Mohamed selepas beliau mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan pada 9 Oktober 2016. 

16 Mei 2015 - Utusan Malaysia dengan tajuk "RMK-11: Umno minta Kelantan diutamakan" melaporkan bahawa Umno Kelantan meminta Kerajaan Persekutuan agar memberi pertimbangan yang sewajarnya dalam penyediaan infrastruktur untuk kemudahan rakyat negeri ini dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11). Pengerusinya, Dato' Sri Mustapa Mohamed berkata Kelantan harus berkembang seiring dengan negeri-negeri lain untuk maju menjelang tahun 2020. Keutamaan harus diberikan kepada negeri ini supaya tidak terus ketinggalan. Keutamaan kita ialah menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP) untuk menjadi lapangan terbang antarabangsa dan mengatasi masalah kesesakan yang bukan hanya di landasan tetapi juga di terminal bagi menampung jumlah penumpang yang kian meningkat pada setiap tahunKedua, lebuh raya Kota Bharu-Machang sehingga ke Gua Musang. Kita tahu Kerajaan Pusat dalam pembinaan Fasa 1B dan Fasa 2A, jadi kita berharap dalam tempoh RMK-11 sebahagian besar lebuh raya ini dapat disiapkan dalam RMK 11 ke­rana ini adalah hasrat rakyat Kelantan sejak sekian lama,” katanya. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyerahan van dari Tabung Mawaddah, Bank Muamalat Malaysia Bhd. (Muamalat) kepada Pusat Dakwah Jeli. 

Sehubungan dengan itu, rakyat Kelantan menuntut penjelasan daripada Dato' Sri Mustapa Mohamed atau lebih mesra dipanggil Dato' Pa berhubung perkara ini. Hal ini kerana kami rakyat Kelantan terasa telah dipermainkan dan ditipu hidup-hidup. Dalam perkara ini, mungkin Dato' Pa mempunyai jawapan untuk menjelaskan perkara ini. Walau bagaimanapun, jika benar jawapan Timbalan Menteri Pengangkutan tersebut, Dato' Pa disaran supaya membuat permohonan khas kepada YAB Perdana Menteri supaya LTSIP diberi pertimbangan khas untuk dinaik taraf dan diwartakan sebagai sebuah lapangan terbang antarabangsa demi keperluan rakyat Kelantan. 

Dalam pada itu, Dato' Pa dan juga pasukan (Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan) diharap dapat merundingkan projek pemanjangan landasan LTSIP dengan YAB Perdana Menteri agar landasan LTSIP dapat dipanjangkan daripada 2,400 meter kepada sekurang-kurangnya 3,200 meter, iaitu mengikut perancangan asal di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan. Pemanjangan landasan ini amat penting supaya LTSIP dapat mengendalikan pesawat berbadan lebar seperti A330-300, A350-900, B777-200ER, dan B747-400. Jika landasan LTSIP dapat dipanjangkan kepada 3,500 meter adalah lebih baik untuk keperluan jangka panjang lapangan terbang ini. 

Sumber: Kota Bharu Airport | www.kotabharuairport.blogspot.com 

Saturday, December 17, 2016

No plans to turn LTSIP into international airport

KUALA LUMPUR: The government has no plans to make the Sultan Ismail Petra Airport (LTSIP) in Pengkalan Chepa, Kelantan, into an international airport, said Deputy Transport Minister Datuk Ab Aziz Kaprawi.

He said Malaysia already had six international airports, namely in Kuala Lumpur; Kota Kinabalu, Sabah; Kuching, Sarawak; Penang; Senai, Johor and Langkawi, Kedah.

"LTSIP and other airports serve as feeders to the international airports.

"Although they are not categorised as international airports, yet they can handle scheduled and non-scheduled flight operations like the airports in Ipoh, Kuantan and Malacca," he said when winding up the 2017 Supply Bill in the Senate on Tuesday.

Last November, International Trade and Industry Minister Datuk Seri Mustapa Mohamed announced that upgrading and expansion project for LTSIP, costing RM400 million, was scheduled to begin next year.

On the incidence of passenger finding their baggage opened despite locking them with padlock, Ab Aziz said baggage handling at airports is handled by the respective airlines.

However, he said, Malaysia Airports Holdings Berhad (Malaysia Airports) always cooperate with land handling companies appointed by airlines to avoid cases like theft or missing baggage.

Source: Bernama | 13 December 2016

Saturday, December 10, 2016

Kota Bharu Airport will be upgraded to a regional airport

KUALA LUMPUR: The proposed East Coast Rail Line (ECRL) is targeted to carry 7.7 million riders and 56-58 million tonnes of freight per annum by 2035, according to East Coast Economic Region (ECER) Development Council corporate strategy planning general manager Datuk Ragu Sampasivam. 

“We are anticipating the majority of goods in the region to be transported through the ECRL, because the bulk of it is resource-based and therefore, rail connection will be key. 

“We also noticed that KTM’s Electric Train Service has spurred the growth of Ipoh and Tanjung Malim, and we expect the ECRL to have similar effects on major towns like Bentong, Mentakab, Temerloh, Kuantan, Kuala Terengganu and Kota Bharu,” he said at the Land Public Transport Symposium 2016 here yesterday. 

He said the ECER has seen RM94 billion of private investments and RM6 billion of public investments since its establishment in 2007, putting the public-private investment ratio near 1:16. 

The ECER is divided into seven development nodes, centred around areas that have larger populations and higher industrial activity. 

These are the Special Economic Zone spanning Kuantan and Kertih, Tumpat-Rantau Panjang cross-border development, Kenyir-Dungun Triangle, Mersing-Tioman area, Gua Musang-Kuala Lipis, Bentong-Raub, as well as the former Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara and Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka areas . 

Ragu said the council will enhance mobility via key projects like the East Coast Expressway, Kuantan Port expansion, the ECRL and also the upgrading of airports. 

The Kuantan airport has just completed refurbishment, and next will be the Sultan Ismail Petra Airport in Kota Bharu, which will be upgraded to a regional airport starting the first quarter of next year

“Meanwhile, Kuantan Port is a primary conduit for trade into the East Coast, and has become an infrastructure and logistics hub. It is one of the main reasons for increased private investments into the region, via projects such as the Malaysia-China Kuantan Industrial Park,” Ragu added. 

On the downside, the Central Spine Road leaves much to be desired in terms of supporting the rail network, he said pointing to Kelantan lacking a highway. 

“It will be next in line, as the Public Works Department is expanding the Central Spine Road to connect Kuala Terengganu to Kota Bharu, he said.

Source: The Malay Mail Online | 18 October 2016

KKIA continues to register double digit growth in international passenger movement

Kota Kinabalu International Airport (KKIA), Kota Kinabalu, Sabah.
PUTRAJAYA: The Kota Kinabalu International Airport (KKIA) continues to register double digit growth in international passenger traffic movements for the past 10 months of this year as a result of consolidated operations under one roof. 

From Jan to Oct, month-on-month growth compared against last year for international passenger traffic movements ranged from 20 percent to 37 percent, with year-to-date (YTD) growth at 28 percent. 

Statistics also showed that the airport had registered YTD total domestic and international passenger growth of 10 percent. 

This strong growth was contributed by strong performance from a wide range of airlines primarily the AirAsia Group, Jin Air from South Korea, and 16 other airlines operating at KKIA. 

The Sabah Tourism Board had also reported an increase in total number of international and domestic visitors to Sabah for the period of Jan to Sep totaling 2.5 million which is a 5.2 percent increase when compared to the same period last year. 

Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) general manager Mohd Suhaimi Abdul Mubin said the number of passengers is expected to increase this Christmas and New Year celebration period, starting from the third week of Dec up till the first week of Jan 2017. 

“Today, KKIA handles an average of 180 flights and approximately 18,000 passengers daily. However, during this upcoming holiday season, we expect to handle approximately 20,000 passengers per day. 

"Therefore, the travelling public is reminded to check details of their flight departure time with their respective airlines to avoid any inconveniences. 

Passengers should also arrive early at the airport as check-in counters are open three hours prior to departure and will close one hour before your flight time,” he said in a statement, today. 

He said the airport operator will ensure efficient collaboration within the airport community including with government agencies and service operators so that airport operations will continue to run smoothly despite the higher traffic. 

The KKIA airport was upgraded in 2010 at a cost of RM1.7 billion in order to cater for future growth, as well as to provide better comfort and convenience to passengers.

Source: New Straits Times | 9 December 2016

Saturday, December 3, 2016

LTSIP kendali 1.54 juta penumpang dari Jan - Sept 2016

Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), Kota Bharu, Kelantan. 
LAPANGAN Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) mencatatkan jumlah pengendalian penumpang seramai 1,535,443 orang dari Januari sehingga September 2016 yang lepas, iaitu penurunan sebanyak 1.02 peratus atau 15,804 orang penumpang berbanding tempoh yang sama pada tahun lepas. 

Sementara itu, dua buah lagi lapangan terbang negeri di Pantai Timur, iaitu Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu (LTSM) dan Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah Kuantan (LTSAS) masing-masing mengendalikan 692,595 dan 184,926 orang penumpang dari Januari sehingga September lepas.  

Berdasarkan arah aliran (trend) pergerakan penumpang, LTSIP dijangka dapat mengekalkan jumlah pengendalian penumpang melebihi dua juta penumpang setahun sepertimana yang pertama kali dicatatkan pada tahun lepas.

Terdapat empat buah syarikat penerbangan tempatan yang beroperasi di LTSIP, iaitu Malaysia Airlines (MAS), Firefly, AirAsia, dan Malindo Air, manakala destinasi penerbangan yang ditawarkan ialah Kuala Lumpur, Subang Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Kota Kinabalu, dan Kuching.

Sumber: Kota Bharu Airport | www.kotabharuairport.blogspot.com