Monday, March 31, 2014

Malindo Air strukturkan semula laluan Kota Bharu - Pulau Pinang

KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan Malindo Air menstrukturkan semula laluan penerbangan Kota Bharu (KBR) - Pulau Pinang (PEN) yang telah diperkenalkan sejak 27 Januari 2014 dengan menggantung penerbangan bagi laluan ini bermula hujung bulan Mac sehingga 30 April 2014. 

Penggantungan laluan ini kemungkinan besar disebabkan oleh ketidakcukupan angkatan pesawat setelah beberapa insiden yang melanda pesawat Malindo Air termasuk kebakaran enjin pada 26 Mac 2014 dalam penerbangan ke Kuala Terengganu dari Subang yang telah mengurangkan pesawat boleh guna.

Bermula 1 Mei 2014, Malindo Air akan mengurangkan penerbangan dari sekali sehari kepada empat kali seminggu, iaitu setiap hari Ahad, Isnin, Khamis, dan Jumaat sahaja. Hal ini kerana bagi laluan ini Malindo Air juga terpaksa bersaing dengan syarikat penerbangan Firefly yang telah lama menyediakan perkhidmatan bagi laluan ini. 

Penerbangan OD1722 dari Pulau Pinang ke Kota Bharu dijadualkan berlepas pada jam 13:35 dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) dan dijadualkan tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) pada jam 14:30, manakala penerbangan OD1721 dari Kota Bharu ke Pulau Pinang dijadualkan berlepas dari LTSIP pada jam 14:50 dan dijadualkan tiba di PIA pada jam 15:45. 

Nota kaki: Syarikat penerbangan Firefly menawarkan perkhidmatan penerbangan harian (sekali sehari atau tujuh kali seminggu) bagi laluan Kota Bharu - Pulau Pinang ini. Untuk informasi lanjut, sila layari laman sesawang: www.fireflyz.com.my.

Tragedi MH370: MAS, MAHB kenakan pemeriksaan keselamatan penerbangan lebih ketat

Pramugari MAS membuat pemeriksaan di bahagian kabin sebelum pesawat dinaiki penumpang.
KUALA LUMPUR: Penerbangan Malaysia (MAS) dan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) melaksanakan pemeriksaan keselamatan penerbangan lebih ketat di udara dan di darat berikutan tragedi pesawat MH370.
 
Menurut satu pekeliling MAS, juruterbang dan pembantu juruterbang kini tidak dibenarkan untuk ditinggalkan bersendirian di dalam kokpit, walaupun salah seorang daripada mereka pergi ke tandas.

Di bawah peraturan baharu itu, seorang anak kapal kabin perlu berada di dalam kokpit sehingga juruterbang atau pembantu juruterbang kembali semula dari tandas.

Apabila makanan dibawa ke kokpit, krew penerbangan dikehendaki berjaga di pintu untuk memastikan tiada penumpang memasuki kawasan larangan itu.

Ketua Jurutebang MAS bagi keselamatan penerbangan dan faktor manusia, Datuk Kapten Missman Leham mengeluarkan pekeliling tersebut kepada semua krew penerbangan.

Sementara itu, MAHB mewajibkan mereka yang terlibat dalam penerbangan antarabangsa untuk melalui dua pengesan logam dan menjalani pemeriksaan badan sebelum mereka dapat memasuki pesawat.

Para pelancong juga kini perlu menanggalkan kasut, tali pinggang, jaket dan meletakkan sebarang peranti elektronik seperti telefon bimbit dan komputer riba untuk pengimpasan secara berasingan. Air minuman yang dibotolkan tidak dibenarkan dibawa ke dalam pesawat.

Amerika Syarikat, Britain dan Australia meminta supaya pemeriksaan keselamatan ke atas semua penumpang yang terbang ke negara-negara itu dipertingkatkan.

MAHB turut melaksanakan pemeriksaan tersebut untuk penerbangan antarabangsa lain dan mengguna pakai senarai barangan larangan, yang sama digunakan oleh Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan Amerika Syarikat.

Peraturan itu berkuat kuasa pada minggu 8 Mac, hari di mana pesawat MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing hilang bersama 239 penumpang dan anak kapal.

Jurucakap MAS mengesahkan bahawa syarikat penerbangan itu mempertingkatkan keselamatan dan menyediakan prosedur pemantauan di dalam semua pesawat.

"Bagaimanapun, untuk tujuan keselamatan kami tidak dapat membincangkan sebarang prosedur ini secara terbuka.

"Pemeriksaan keselamatan adalah mandat oleh pihak berkuasa keselamatan penerbangan dan ia dijalankan oleh mereka," kata jurucakap itu.

Seorang juruterbang MAS memberitahu The Star bahawa terdapat beberapa keselamatan dan prosedur keselamatan untuk anak-anak kapal dan kokpit pesawat.

Beliau berkata, terdapat satu peraturan di mana juruterbang dan pembantu juruterbang akan diberikan set hidangan makanan berbeza, yang bertujuan menggelakkan sebarang kemungkinan kedua-dua mengalami keracunan makanan pada masa yang sama.

"Langkah lain apabila anak kapal perlu membuat semakan terhadap semua bahagian di dalam kokpit, kabin , kawasan rehat anak-anak kapal, dapur dan tandas untuk mengesan sebarang objek asing sebelum pesawat dinaiki penumpang.

"Pramugara dan pramugari juga mesti memantau pelancong yang berkelakuan mencurigakan atau penumpang yang mengambil bagasi masuk ke dalam tandas," kata juruterbang itu yang enggan dikenali.

MAHB mengingatkan semua pelancong yang berlepas dari KLIA untuk penerbangan destinasi antarabangsa bahawa mereka perlu membuat pemeriksaan di dalam tempoh tiga jam yang ditetapkan.

"Ini adalah supaya mereka akan mempunyai masa yang mencukupi untuk pemeriksaan imigresen dan keselamatan. Pemeriksaan ketat adalah untuk keselamatan pesawat, penumpang dan anak kapal, dan semua orang perlu memberi kerjasama sepenuhnya," kata jurucakap itu.

Sumber: mStar Online | 31 Mac 2014

Sunday, March 30, 2014

MAS masih antara yang terbaik di dunia

LEBIH 100 anugerah dari luar dan dalam negara diperoleh Penerbangan Malaysia (MAS) dalam tempoh 10 tahun lalu masih jadi kekuatan bagi syarikat penerbangan nasional itu untuk mengekalkan kedudukan meskipun dilanda kontroversi kehilangan pesawat MH370.

Itu kekuatan MAS, seperti ulasan dalam laman web Airline Ratings yang menilai kualiti syarikat penerbangan seluruh dunia.

Di sebalik nahas tidak diduga melibatkan penerbangan MH370 yang sampai sekarang masih belum ditemui jawapan tuntas sebalik kehilangannya, sukar untuk menafikan bahawa MAS masih antara syarikat penerbangan terbaik dunia, sama ada dari segi kualiti perkhidmatan dan produk mahupun tahap keselamatan.

Sejak memulakan perkhidmatannya pada 1947 dan selepas puluhan ribu penerbangan, rekod keselamatan MAS antara paling cemerlang di dunia, sekali gus menjelaskan perasaan terkejut ramai pakar penerbangan apabila MH370 dilaporkan hilang.

Dari segi kewangan, MAS dijangka mampu bangkit semula dari tragedi hitam ini. Pakar Ekonomi Pusat Pengajian Ekonomi, Kewangan dan Perbankan Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Datuk Dr Amir Hussin Baharuddin dalam satu laporan Sinar Harian berkata, insiden MH370 tidak boleh melemahkan semangat MAS.

“Sebelum ini syarikat itu pernah berhadapan tempoh getir ketika kejadian pesawatnya terhempas di Tanjung Kupang, Johor pada 1977, dan mereka masih bertahan sampai hari ini,” katanya.

Amir Hussin berkata, apa yang menimpa MH370 tidak bermakna ekonomi MAS, terutamanya prospek perkembangan akan terhalang kerana mereka pasti mampu memperbaiki segala kelemahan yang ada.

Ketua Ekonomi dan Strategi Pelaburan AMP Capital Investors Dr Shane Oliver juga berkata, peristiwa MH370 tidak akan memberikan impak jangka panjang ke atas prospek pertumbuhan MAS seperti dilaporkan Bernama sehari selepas pesawat itu dilaporkan hilang.

“Kejadian seperti itu sudah pasti negatif kepada MAS dalam jangka pendek berikutan siasatan dan publisiti negatif.

“Namun, jika syarikat penerbangan itu mematuhi semua aspek keselamatan atau membetulkan masalah dengan segera, saya tidak jangka ia  memberi kesan berpanjangan ke atas prospek pertumbuhannya,” katanya.

MAS syarikat penerbangan lima bintang

Dari segi kualiti pula, MAS antara yang terbaik. Daripada ratusan syarikat penerbangan yang dinilai firma perunding Skytrax di seluruh dunia, hanya tujuh dikelaskan sebagai syarikat penerbangan lima bintang, dan MAS adalah satu daripadanya.

Faktor utama mendapatkan lima bintang adalah keupayaan syarikat penerbangan memberikan perkhidmatan dan produk berkualiti tinggi secara amat konsisten, menurut Skytrax berpusat di Britain.

Antara anugerah diteima MAS adalah Kru Kabin Terbaik Dunia (2001–2004, 2007, 2009, 2012), Syarikat Penerbangan 5-Bintang (2005–2007, 2009, 2012), Anugerah Kelas Ekonomi Terbaik Dunia (2010) dan Syarikat Penerbangan Peneraju Asia (2010, 2011).

Jika dilihat sejarah industri penerbangan dunia, syarikat penerbangan lain yang sebelum ini pernah dilanda masalah luar jangkaan sehingga menyebabkan kematian, seperti US Airways, Singapore Airlines dan China Airlines kini dinamakan antara syarikat penerbangan paling selamat di dunia oleh Airline Ratings.

Namun bagi Skytrax, yang menjalankan penilaian dan penyelidikan terhadap syarikat penerbangan komersial serta lapangan terbang, tiada ranking tepat boleh dikeluarkan berhubung tahap keselamatan syarikat penerbangan pada masa ini.

“Skytrax tidak menerbitkan penilaian standard keselamatan syarikat penerbangan atau senarai rekod keselamatan mereka kerana tidak ada rujukan tepat di peringkat global mengenai standard keselamatan dan/atau insiden keselamatan yang boleh dipercayai sepenuhnya oleh penumpang dalam memilih syarikat penerbangan,” menurut firma itu dalam laman webnya.

Menurut Skytrax, laporan berhubung keselamatan syarikat penerbangan tidak dapat diterbitkan kerana kesukaran mendapatkan laporan tepat dan konsisten daripada syarikat penerbangan di seluruh dunia atau jaminan mendapatkan laporan konsisten daripada pihak berkuasa di seluruh dunia mengenai insiden keselamatan membabitkan syarikat mereka.

SumberSinar Harian | Analisis Berita | 30 Mac 2014

Tuesday, March 25, 2014

Laporan pesawat MAS dilanggar itik tidak benar, penerbangan ke Seoul dilencongkan sebagai langkah berjaga-jaga

Ahmad Jauhari Yahya
KUALA LUMPUR: Laporan berita Nepal yang mengatakan bahawa krew kokpit Penerbangan Malaysia (MAS) tidak memberitahu pengawal trafik udara bahawa pesawat itu telah dilanggar sekumpulan itik di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan, Kathmandu di Nepal adalah tidak tepat.

"Berkenaan Kathmandu, ianya tidak benar. Juruterbang segera memaklumkan kawalan trafik udara dan mengemukakan laporan ketika mendarat. Jadi perkara ini tidak benar berhubung insiden di Kathmandu," kata Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, Isnin.

Beliau menjelaskan bahawa lampu pendaratan di landasan yang pecah, dan bukannya cermin hadapan pesawat seperti yang dilaporkan.

Kathmandu Post melaporkan bahawa anak-anak kapal kokpit penerbangan itu tidak memberitahu dengan segera kepada kawalan trafik udara berhubung kejadian itu, dan kapten penerbangan hanya mengesahkan 'ia dipercayai dilanggar burung' selepas anak-anak kapal Jet Airways melaporkan kepada pihak berkuasa lapangan terbang bahawa mereka melihat kaca di landasan.

Setelah melakukan pemeriksaan, pegawai lapangan terbang mendapati sekurang-kurangnya 10 ekor itik mati dan terdapat serpihan kaca di landasan. Serpihan itu kemudiannya dibersihkan dan lapangan terbang kembali beroperasi seperti biasa selepas setengah jam. Para pegawai menemui dua lagi itik mati semasa pemeriksaan rutin pada Sabtu. 

Ahmad Jauhari berkata, ia bukan satu isu keselamatan yang menyebabkan penerbangan MAS ke Incheon, Seoul dilencongkan untuk mendarat di Hong Kong.

"Ia mempunyai masalah teknikal dengan generator pesawat itu, dan sebagai langkah berjaga-jaga kita melencongkan pesawat itu supaya mendarat di Hong Kong. Ia bukan satu isu keselamatan, ia adalah satu isu teknikal pesawat," katanya.

Dilaporkan bahawa MAS mengesahkan bahawa penerbangan MH066 dari Kuala Lumpur ke Incheon, Seoul pada Ahad dilencongkan ke Hong Kong kerana generator pesawat gagal berfungsi.

Pengurus perhubungan media MAS, Kharunnisak Dzun Nurin dalam satu kenyataan pada Isnin berkata, pesawat Airbus A330 -300 itu selamat mendarat di Hong Kong. Katanya, bekalan tenaga terus dibekalkan oleh unit kuasa tambahan.

"Pesawat itu kemudian dilencongkan Hong Kong bagi pembaikan dan mendarat dengan selamat," tambah beliau. MH066 berlepas dari Kuala Lumpur pada pukul 11.37 malam  Ahad dan dijadualkan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon pada pukul 6.50 pagi (5.50 pagi waktu tempatan) Isnin.

Sumber: mStar Online | 25 Mac 2014 | Pautan Artikel 

Monday, March 24, 2014

AirAsia perkenal 4 laluan baharu dari Sarawak

KUALA LUMPUR: AirAsia memperkenalkan empat laluan baharu dari Sarawak ke Pulau Pinang, Langkawi, Terengganu dan Kota Bharu, sebagai langkah mengukuhkan hubungannya antara negeri berkenaan dan Semenanjung Malaysia.

“Dua laluan itu ialah dari Miri ke Terengganu dan Pulau Pinang, serta dari Kuching ke Kota Bharu dan Langkawi,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Laluan baharu Kuching – Kota Bharu adalah laluan dalam negeri AirAsia yang kesembilan dari bandar itu. AirAsia adalah syarikat penerbangan tunggal menghubungkan Kuching secara langsung ke pantai timur Semenanjung Malaysia.

Laluan Kuching – Kota Bharu itu beroperasi tiga kali seminggu mulai semalam manakala empat kali seminggu ke Langkawi.

AirAsia menghubungkan Sabah dan Sarawak ke Semenanjung melalui 399 penerbangan seminggu dan menawarkan hubungan terbaik bagi kedua-dua negeri itu.

Sumber: Harian Metro | 23 Mac 2014

AirAsia introduces 4 new routes from Sarawak

KUALA LUMPUR: AirAsia has introduced four new routes from Sarawak to Penang, Langkawi, Terengganu and Kota Bharu, in a move to reinforce its connectivity between the state and the Peninsular.

Two new routes are from Miri to Terengganu and Penang, and from Kuching to Kota Bharu and Langkawi, the airline said in a statement today.
 
The new Kuching – Kota Bharu route is AirAsia's ninth domestic route from the city. AirAsia is also the sole airline to connect Kuching directly to the East Coast of Peninsular Malaysia.
 
AirAsia will operate the Kuching – Kota Bharu route three times weekly from today and to Langkawi four times weekly.
 
AirAsia connects both Sabah and Sarawak to the Peninsular with 399 flights weekly and offers the best connectivity within the two states.
 
Source: Bernama | 22 March 2014

Saturday, March 22, 2014

AirAsia rintis laluan Kota Bharu - Kuching

KOTA BHARU: Penerbangan sulung AirAsia menggunakan pesawat jenis Airbus 320-200, dari Kuching ke Kota Bharu telah selamat mendarat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu kira-kira jam 19:10 semalam (21 Mac 2014). 

Penerbangan dari Kuching ke Kota Bharu ini mengambil masa kira-kira dua jam dan penerbangan ini merupakan penerbangan tambahan sehari lebih awal berbanding penerbangan berjadual yang bermula hari ini (22 Mac 2014).

Syarikat penerbangan AirAsia merupakan satu-satunya syarikat penerbangan yang menawarkan perkhidmatan bagi laluan ini selepas memperkenalkan laluan Kota Bharu - Kota Kinabalu sejak 16 November 2013 yang lepas. 

AirAsia menawarkan penerbangan tiga kali seminggu bagi laluan ini, iaitu setiap hari SELASA, KHAMIS, dan SABTU dan tempahan tiket boleh dibuat secara dalam talian (melalui laman sesawang www.airasia.com), kaunter tiket di lapangan terbang, serta agensi-agensi pelancongan yang terpilih. 

Dalam pada itu, AirAsia juga akan membuka satu lagi laluan baharu dari atau ke Kota Bharu, iaitu laluan antarabangsa Singapura - Kota Bharu yang akan bermula pada 21 April 2014 nanti. Jualan tiket telah bermula beberapa bulan yang lepas dan penerbangan ditawarkan dengan kekerapan empat kali seminggu, iaitu setiap hari AHAD, ISNIN, RABU, dan JUMAAT. 

NOTA: Penerbitan semula informasi daripada laman blog ini tidak dibenarkan tanpa mendapat kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada pihak kami. Kami ingin memohon mana-mana pihak tidak sewenang-wenangnya mencedok (copy & paste) maklumat daripada laman blog ini untuk diterbitkan semula di laman sosial sendiri atau laman awam lain seperti Facebook, multi-page thread (contoh: SkyscraperCity.com) dan sebagainya. Hal ini kerana ia merupakan suatu tindakan yang tidak bermoral dan tidak beretika dengan mengambil hasil kerja orang lain untuk mempopularkan laman blog, multi-page thread, dan Facebook sendiri. 

Friday, March 14, 2014

Firefly to expand flight routes in 2014

INCREASING FLIGHT FREQUENCIES: Firefly Sdn Bhd, the budget carrier arm of Malaysian Airline System Bhd (MAS), will expand routes from Kota Baru to Bangkok and Kuala Lumpur to Sumatera and Singapore with the delivery of eight new ATR 72-600 aircraft by next year. MAS group CEO Ahmad Jauhari Yahya says Firefly recently made 8 orders of the aircraft worth US$154.6m (RM502.3m), financed by Export-Import Bank of Malaysia Bhd (Exim Bank), and will be taking its 2nd aircraft delivery next week. (From left) Firefly CEO Ignatius Ong, Ahmad Jauhari and Exim Bank president and CEO Datuk Adissadikin Ali showing off Exim Bank’s livery on Firefly’s ATR 72-600 aircraft in Kuala Lumpur yesterday. (Pic by Muhd Amin Naharul)
FIREFLY Sdn Bhd, the budget carrier arm of Malaysian Airline System Bhd (MAS), will expand routes from Kota Baru to Bangkok, Kuala Lumpur to Sumatera and Singapore with the delivery of eight new ATR 72-600 aircraft by next year.

MAS group CEO Ahmad Jauhari Yahya said Firefly recently made eight orders of the aircraft worth US$154.60 million (RM502.3 million), financed by Export-Import Bank of Malaysia Bhd (Exim Bank), and will be taking its second aircraft delivery next week.

“We will have two aircraft by this year and the rest will be delivered by ATR to us according to schedule next year.

“With these aircraft, we will expand routes from Kota Baru to Bangkok, from Kuala Lumpur to Sumatera and Singapore,” he told reporters at the launch of Exim Bank’s livery on Firefly’s ATR 72-600 aircraft in Kuala Lumpur yesterday.

Exim Bank’s became the sole financier providing a bilateral facility to MAS for the purchase of the eight ATR 72-600s which will enable MAS to further expand its regional offerings, adding new routes and frequencies to its global network.

Firefly, a wholly owned subsidiary of MAS, which began operations in April 2007, now operates a fleet of 12 ATR 72- 500 turboprop aircraft out of Penang and Subang, connecting secondary destinations within the Indonesia-Malaysia- Thailand growth triangle as well as providing air linkages between Malaysia and Singapore.

ATR, the French-based aircraft manufacturer, has established itself in the global market for regional aircraft with 90 seats or less and has sold over 1,300 aircraft and is represented in the fleets of 180 operators in 90 countries.

Touching on industry outlook, Ahmad Jauhari said it will be challenging year ahead and MAS will continue to defend its market share domestically, regionally and internationally.

At the group level, MAS has placed 20 firm orders and 16 options for the ATR 72-600s and will use these aircraft for new routes next year.

Exim Bank president and CEO Datuk Adissadikin Ali said apart from Firefly, the bank is open in providing aircraft financing to any operators in Malaysia who require financing to expand their fleet.

“We are open in providing aircraft financing to either passenger aircraft operator or freight operators,” he said at the event.

Source: Malaysian Reserve | 18 December 2013