Saturday, May 11, 2019

Firefly kini terbang ke 11 destinasi utama digesa sambung semula laluan Kota Bharu – Johor Bahru

Peta laluan penerbangan terkini Firefly setakat 11 Mei 2019. Sumber: www.fireflyz.com.my
SYARIKAT penerbangan Firefly kini menawarkan perkhidmatan penerbangan ke 11 destinasi domestik dan antarabangsa termasuk penerbangan ke Singapura melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Seletar (XSP) yang telah dimulakan pada 21 April 2019 yang lepas. 

11 destinasi tersebut merangkumi lapan destinasi domestik dan tiga destinasi antarabangsa. Sembilan destinasi domestik tersebut ialah Kuala Lumpur (Subang), Pulau Pinang, Kota Bharu, Johor Bahru, Kuala Terengganu, Alor Setar, Pulau Langkawi, dan Kuantan, manakala tiga destinasi antarabangsa merangkumi Singapura (Seletar), Banda Aceh, dan Pulau Phuket. 

Pada ketika ini Firefly beroperasi dengan 12 pesawat jenis ATR72-500 dengan 72 tempat duduk melalui hab Wilayah Tengah di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS), Subang, Selangor; dan hab Wilayah Utara di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA), Bayan Lepas, Pulau Pinang. 

Firefly digesa sambung semula laluan Kota Bharu – Johor Bahru

Dalam pada itu, syarikat penerbangan Firefly digesa supaya dapat menyambung semula laluan Kota Bharu – Johor Bahru (KBR-JHB) yang digantung beberapa tahun lepas untuk kemudahan rakyat Kelantan, Johor, dan juga Terengganu yang sering berulang-alik antara kedua-dua bandar raya tersebut. Tambahan pula, ramai rakyat Kelantan yang menetap di sekitar Johor Bahru, Iskandar Puteri, Pasir Gudang, dan Kulai yang sering berulang-alik antara Johor Bahru – Kota Bharu dengan bas dan kereta api ekspres yang memakan masa melebihi 12 jam. 

Buat permulaan, Firefly boleh menawarkan penerbangan dengan kekerapan tiga kali seminggu pada setiap hari Ahad, Rabu, dan Jumaat. Sokongan ke atas laluan ini boleh dilihat melalui laman sesawang Facebook Laluan Kota Bharu – Johor Bahru melalui pautan www.facebook.com/laluankbjb

Kota Bharu Airport | www.kotabharuairport.blogspot.com

No comments:

Post a Comment