Tuesday, January 1, 2019

AirAsia disaran tambah kekerapan penerbangan dari KB ke KK dan Kuching kepada 4 kali seminggu

SYARIKAT penerbangan AirAsia disarankan supaya menambah kekerapan penerbangan bagi laluan Kota Bharu - Kota Kinabalu (KBR-BKI) dan Kota Bharu - Kuching (KBR-KCH) daripada tiga kali seminggu pada ketika ini kepada empat kali seminggu

Pada ketika ini, kedua-dua laluan ini beroperasi pada setiap hari Selasa, Khamis dan Sabtu. Oleh yang demikian, AirAsia disarankan supaya mengadakan juga penerbangan pada hari Ahad menjadikan kekerapan penerbangan kepada empat kali seminggu. 

Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) merupakan hab penerbangan kedua tersibuk di Malaysia selepas Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menawarkan banyak destinasi domestik dan antarabangsa, manakala Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KIA) menjadi hab penerbangan kedua tersibuk di Malaysia Timur selepas KKIA.

Penambahan kekerapan ini bukan sahaja dapat mengukuhkan kedudukan KKIA dan KIA sebagai hab penerbangan utama AirAsia di Malaysia Timur tetapi juga dapat mengukuhkan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) sebagai hab mini AirAsia di wilayah Pantai Timur.

Tambahan pula, faktor muatan bagi penerbangan tiga kali seminggu sedia ada amat memberangsangkan terutamanya pada musim-musim perayaan dan cuti persekolahan.

Setakat ini, AirAsia beroperasi dengan tiga destinasi dari Kota Bharu, iaitu Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching.

Kota Bharu Airport | www.kotabharuairport.blogspot.com

No comments:

Post a Comment