Saturday, December 3, 2016

LTSIP kendali 1.54 juta penumpang dari Jan - Sept 2016

Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), Kota Bharu, Kelantan. 
LAPANGAN Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) mencatatkan jumlah pengendalian penumpang seramai 1,535,443 orang dari Januari sehingga September 2016 yang lepas, iaitu penurunan sebanyak 1.02 peratus atau 15,804 orang penumpang berbanding tempoh yang sama pada tahun lepas. 

Sementara itu, dua buah lagi lapangan terbang negeri di Pantai Timur, iaitu Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu (LTSM) dan Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah Kuantan (LTSAS) masing-masing mengendalikan 692,595 dan 184,926 orang penumpang dari Januari sehingga September lepas.  

Berdasarkan arah aliran (trend) pergerakan penumpang, LTSIP dijangka dapat mengekalkan jumlah pengendalian penumpang melebihi dua juta penumpang setahun sepertimana yang pertama kali dicatatkan pada tahun lepas.

Terdapat empat buah syarikat penerbangan tempatan yang beroperasi di LTSIP, iaitu Malaysia Airlines (MAS), Firefly, AirAsia, dan Malindo Air, manakala destinasi penerbangan yang ditawarkan ialah Kuala Lumpur, Subang Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Kota Kinabalu, dan Kuching.

Sumber: Kota Bharu Airport | www.kotabharuairport.blogspot.com 

No comments:

Post a Comment