Wednesday, April 4, 2018

Kelantan membangun menerusi LTSIP baharu

Projek pembesaran dan menaik taraf Lapangan LTSIP bernilai RM483 juta di Pengkalan Chepa adalah antara beberapa projek berimpak tinggi yang dilaksana di bawah RMKe-11.
KOTA BHARU: Projek pembesaran dan naik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP) Pengkalan Chepa, di sini, dijangka membawa masuk lebih banyak peluang pelaburan dan pertumbuhan ekonomi negeri.

Projek itu yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menerusi pembentangan Bajet 2018, akan bermula pada Julai depan dan dirancang selama tiga tahun membabitkan kos RM483 juta.

Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan, Datuk Yahaya Mamat, berkata projek berkenaan adalah antara beberapa projek impak tinggi Kelantan di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 (RMKe-11).

Katanya, Kerajaan Persekutuan mahu melihat Kelantan membangun seperti negeri lain dan berharap projek berkenaan akan memberi impak yang besar kepada negeri Che Siti Wan Kembang itu.

Tarik lebih ramai pelabur

"Menerusi projek ini, LTSIP akan bertukar wajah daripada lapangan terbang biasa kepada lapangan terbang antarabangsa, malah kita menjangkakan menarik lebih ramai pelabur ke Kelantan.

"Projek ini juga dapat mengurangkan kesesakan di laluan 'curbside' pada waktu puncak dengan pemisahan trafik melalui penyediaan tingkat berasingan untuk pelepasan dan ketibaan," katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini.

Skop naik taraf, termasuk pembinaan bangunan terminal baharu untuk mencapai kapasiti penumpang lebih ramai, selain pemasangan sistem pengendalian bagasi, tujuh unit jambatan udara dan lapan unit sistem panduan visual.

Pembesaran lapangan terbang turut mengambil kira tambahan parkir baharu bagi pesawat Kod 4C (Boeing 737/Airbus 320 dan pesawat ATR-72), meroboh dan membina semula balai penyelamat di lokasi baharu, pembinaan parkir kereta bertingkat dan ruang menunggu VVIP/VIP.

Laluan teksi juga ditambah baik, sesuai dengan tambahan jumlah penumpang melebihi kapasiti 2.06 juta orang setahun.

Yahaya berkata, berdasarkan reka bentuk asal, kapasiti penumpang hanya 1.5 juta orang, namun pada tahun 2015, jumlah penumpang meningkat kepada 2.06 juta orang, sekali gus menyebabkan kesesakan.

"Oleh itu, kerajaan berharap dengan adanya projek berimpak tinggi ini, ia dapat membantu menyelesaikan semua masalah terbabit," katanya.

LTSIP menjalani kerja naik taraf pertama pada 2010 membabitkan kos RM45.5 juta.

Sementara itu, orang ramai menyifatkan projek naik taraf LTSIP sebagai titik permulaan untuk negeri itu menerima banyak perubahan, sekali gus membawa limpahan manfaat kepada rakyat.

Kakitangan awam, Nur Izhar Salimi Mohd Makhtar, 27, berkata apabila pembesaran LTSIP siap, Kelantan akan menerima lebih ramai pelancong asing yang akan merancakkan lagi ekonomi negeri.

Terus berkembang

"Projek ini mampu menarik kemasukan pelabur asing yang akan menyumbang kepada pembangunan, sekali gus tidak mustahil Kelantan akan menjadi bandar raya maju seperti Kuala Lumpur dalam 10 tahun akan datang," katanya.

Peniaga, Mohd Amin Moqshid Azmi, 27, berkata projek seumpama itu membolehkan Kelantan menjadi negeri berkembang maju seperti negeri lain dan tidak lagi sepi daripada pembangunan.

Katanya, projek itu juga dapat memudahkannya ke luar negara, terutama China untuk urusan perniagaan, tanpa perlu transit ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

"Projek ini banyak manfaat kepada peniaga atas talian seperti saya untuk dapatkan barang jualan dari luar negara," katanya.

Sumber: Berita Harian | 3 April 2018

No comments:

Post a Comment