Wednesday, November 11, 2015

RMK11: RM500 juta diperuntukkan untuk naik taraf dan pembesaran LTSIP

Landasan LTSIP dijangka dipanjangkan daripada 2,400 meter kepada 3,800 meter untuk membolehkan lapangan terbang ini mengendalikan pesawat berbadan lebar seperti A330-300 dan A350-900.
KOTA BHARU: Sejumlah RM500 juta diperuntukkan Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) untuk projek naik taraf dan pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP) di bawah Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11). 

Perkara ini disahkan Datuk Ahmad Jazlan Yaakob yang juga Timbalan Pengerusi Umno Kelantan yang meminta rakyat di negeri ini menilai sendiri antara projek mega yang diluluskan Kerajaan Persekutuan di bawah RMK11. 

“Kalaulah kita menganaktirikan, meminggirkan tidak pedulikan rakyat Kelantan, mana mungkin kelulusan besar diberikan oleh Perdana Menteri kepada Kelantan." - katanya yang merujuk kepada kelulusan RM500 juta untuk naik taraf dan pembesaran LTSIP yang akan bermula tidak lama lagi. 

Projek naik taraf dan pembesaran LTSIP ini dibahagikan kepada beberapa fasa yang melibatkan pembesaran bangunan terminal, pembinaan menara kawalan trafik dan balai bomba lapangan terbang baharu, kompleks parkir kereta bertingkat, kerja-kerja naik taraf landasan dan laluan rayap (taxiway), serta pemanjangan landasan sedia ada.

Kerja-kerja pembesaran bangunan terminal sedia ada, pembinaan kompleks parkir kereta bertingkat, balai bomba dan menara kawalan baharu dijangka menelan kos antara RM200 juta sehingga RM250 juta, manakala pemanjangan landasan untuk pendaratan pesawat berbadan lebar seperti A330-300, B777-200ER, dan A350-900 dijangka menelan kos antara RM200 juta sehingga RM250 juta termasuk pemasangan peralatan navigasi baharu untuk lapangan terbang ini. 

Sumber: Kota Bharu Airport Blog | www.kotabharuairport.blogspot.my

2 comments:

  1. How about A380?
    We don't talk about B772 anymore but shud be B77X
    How about refuel facilities?
    How about Lounges?

    ReplyDelete
  2. Syabas. Harap ianya menjadi satu kenyataan

    ReplyDelete