Saturday, June 14, 2014

5 destinasi baharu Neptune Air dari LTSAH termasuk Kota Bharu

Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim (LTSAH), Alor Setar, Kedah. Foto ihsan: Malaysia Airports Holdings Berhad
ALOR SETAR: Bumi Aviaton Sdn. Bhd. bersama Neptune Air Sdn. Bhd. bakal melaksanakan penerbangan baharu ke lima destinasi terpilih terus dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim (LTSAH) di sini yang dijangka beroperasi September ini.

Pengarah Komersial Neptune Air Sdn. Bhd., Muhamad Abdul Jalil berkata, pada peringkat permulaan sebanyak dua pesawat penumpang jenis ATR 42-300 yang akan disediakan ke Langkawi, Kota Bharu, Acheh, Medan dan Phuket.

Menurutnya, pesawat penumpang yang digunakan itu mampu memuatkan sehingga 48 penumpang dalam tempoh satu masa.

"Dari segi tambang, kita akan melakukan kajian terlebih dahulu untuk melihat kesesuaiannya namun kadar yang dikenakan nanti adalah pada kadar yang kompetitif.

"Ini merupakan satu inisiatif yang baik untuk kita jadikan Alor Setar sebagai hab kepada penumpang yang hendak ke Langkawi terutamanya," katanya kepada pemberita dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Muhammad berkata, Neptune Air menyasarkan jumlah penumpang akan memenuhi pesawat setiap kali penerbangan dan penambahan jumlah pesawat kepada 10 buah dalam tempoh dua tahun.

Sementara itu, Pengarah Urusan Bumi Aviaton Sdn. Bhd., Abdul Wahab Mat Isa memberitahu, LTSAH mempunyai kedudukan geografi strategik yang mampu mengendalikan penerbangan antarabangsa.

"Tahun lalu sudah ada penerba­ngan terus ke Jeddah dari LTSAH, jadi kita akan buat persediaan untuk penerbangan baharu bagi jarak dekat.

"Kita berharap langkah ini dapat membantu dalam meningkatkan ekonomi selain memberi impak besar kepada negeri," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Bisnes | 12 Jun 2014 | Terbitan 13 Jun 2014

No comments:

Post a Comment