Monday, December 28, 2015

Rayani Air tidak pisah lelaki, wanita


Suasana dalam pesawat Rayani Air penerbangan pertama dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu, baru-baru ini dengan penumpang lelaki dan perempuan tidak dipisahkan.
PUTRAJAYA: Walaupun menjadi penerbangan patuh syariah pertama di negara ini, namun itu tidak bermakna Rayani Air tidak mengalu-alukan penum­pang bukan beragama Islam atau mereka yang tidak bertudung.

Pengarah Urusan Rayani Air, Jaafar Zamhari berkata, sesetengah pihak ‘salah faham’ mengenai penerbangan itu sehingga ada yang menyangka penumpang lelaki dan perempuan akan dipisahkan dalam pesawat,

“Persepsi seperti ini adalah silap sama sekali. Begitu juga tanggapan bahawa Rayani Air melarang wanita tidak bertudung atau penumpang berseluar pendek untuk menaiki pesawat, itu juga tidak betul,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia hari ini.

Jaafar juga tidak bersetuju dengan pendapat bahawa penubuhan syarikat pe­nerbangan patuh syariah itu akan mewujudkan polarisasi kaum.

“Kami mengalu-alukan penumpang daripada latar belakang dan kaum yang berlainan, sama ada mereka beragama Islam atau tidak. Ini juga selari dengan konsep 1Malaysia oleh kerajaan.

“Walaupun majoriti penumpang kami pada ketika ini adalah beragama Islam, tetapi terdapat juga penum­pang keturunan Cina dan India yang menaiki pesawat Rayani Air,” katanya.

Jaafar berkata, beliau sedar Rayani Air telah menjadi buah mulut masyarakat termasuk ada yang mempertikai penubuhan syarikat itu oleh pasangan ahli perniagaan beragama Hindu.

“Penubuhan Rayani Air sebagai penerbangan patuh syariah adalah untuk memenuhi keperluan masyarakat Malaysia yang mengharapkan per­khidmatan halal termasuk dari segi penyediaan makanan dan minuman.

“Pada ketika penumpang beragama Islam dapat menikmati perkhidmatan kami tanpa was-was, penumpang bukan Islam pada masa yang sama juga boleh menikmati apa yang disediakan,” katanya.

Rayani Air memulakan penerbangan sulungnya pada 20 Disember lalu dengan menghubungkan Terminal KLIA 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Kota Bharu dan Langkawi.

Syarikat penerbangan perkhidmatan penuh itu turut merancang memperluaskan laluan ke Sabah dan Sarawak pada tahun depan.

Sumber: Utusan Malaysia | Nasional | 26 Dis. 2015 | Terbitan 27 Dis. 2015

No comments:

Post a Comment